Priit kommer fra Estland og arbejder for tiden ud fra Tattoo Circle Passau i Bayern. Han har bevist sig selv som en alsidig og fleksibel kunstner på tværs af blackwork, farve og sorte og grå stile.

Priit kan fremvise en alsidighed som vil gøre de fleste tatovører misundelige. Hans overvejende mørke og gotiske tatoveringer, der dækker en bred vifte af stile og emner, fra meget detaljerede mytiske og naturlige elementer til rige blackout-tatoveringer – og Priit forsømmer heller ikke farver.

Vi havde en snak med Priit om hans rejse, hans designproces, og hvad han ellers håber at opnå i fremtiden!

Kan du fortælle os hvor du kommer fra, og hvordan du kom til Bayern?

Jeg kommer fra Nordeuropa, Estland. Eventyrrejsen til Passau i Niederbayern begyndte i Østrig, da jeg plejede at tatovere der for år tilbage. Jeg var tilstrækkelig heldig, til at støde på Robert Seidel, som bad mig hjælpe med at opbygge et nyt tatoveringsstudio helt fra bunden. Det krævede en stor indsats, sammen med et par tilbageslag, men vi spoler hurtigt fremad 6 år til denne dag, og studioet har udviklet perfekte forhold for tatovører.

Hvordan var livet, før du blev tatovør?

Helt fra begyndelsen, i en meget tidlig alder, har kunst altid været en stor del af mit liv, men jeg havde ikke rigtig en åbning for det dengang. Jeg dimitterede gymnasiet og fortsætte derefter, for at få en universitetsgrad som en smed. Jeg øvede mig i cirka to år inden for det område, men det blev tydeligt, at det ikke fik mit hjerte til at hamre af spænding, så jeg opgav det.

I juli i år fejrer jeg 20 år med tatovering, hvilket viser, at der var ikke så meget tid til at prøve andre karrierestier. Jeg fandt min.

Hvad inspirerede dig til at blive tatovør?

Det var et rimeligt naturligt forløb, eftersom jeg har været vild med tatoveringer, så længe jeg kan huske det. Min onkel havde fængselstatoveringer, og de tog straks min opmærksomhed - det var kunst, som jeg aldrig havde set før. Det havde sådan en mørke, kompleksitet og var dybt konceptuelt. Da vidste jeg det.

På det tidspunkt (i begyndelsen af 2000), var det en sand udfordring af få fingrene i passende tatoveringsudstyr. Derfor blev jeg selv nødt til at opfinde en masse, såsom håndværksmaskiner, og jeg lånte blæk fra forskellige studioer. Ja, lånte blæk! Dengang kunne du ikke bare gå på internettet og købe noget, som du kan i dag - der var endda særlig blækpulver, som de blandede sammen med glycerin.

Trods disse besværligheder havde jeg fortsat en enorm energi, lyst og insisteren.

Hvordan vil du beskrive din stil (eller din foretrukne stil at tatovere)?

Jeg vil beskrive min stil mere som mørk realisme eller surrealisme, men på samme tid nyder jeg at blande forskellige stile sammen og skabe min egen “håndskrift”, en bestemt stil som folk kan genkende er mit værk, blot ved at kigge på det.

Øverst på min liste over foretrukne stile er mønstre, da det bringer en bestemt disciplin ind i kunsten og stimulerer visionær tænkning.

Jeg nyder også farverige neo-traditionelle tatoveringer, hvor jeg dyrker brugen af farver og tegning af tegneserie-stil figurer - det giver frit spil til at tankerne kan drage på langfart.

Hvor finder du inspiration?

Alle steder, livet i sig selv er tilstrækkelig inspirerende. Hver eneste ting vi ser i kunst, eksisterer rundt omkring os. Musik, fotografering, film, stilhed, paralleller til forskellige emner, taoisme.

Hvad er din designproces for tatovering?

Jeg har forfinet en metode der virker bedst for mig og er meget praktisk. Først gør jeg mig bekendt med de givne nøgleord og prøvebilleder fra kunden, så jeg kan forstå deres vision og ide. Dernæst leder jeg efter billedmateriale eller tegner i frihånd, hvis det er nødvendigt, og endelig sammensætter jeg en digital Photoshop-model for det specifikke område - arm, ben, ryg osv.

Det kan tage fra 10-15 minutter og op til et par timer, afhængig af detaljer og forskellige lag. Der er forventninger, men normalt ser kunden skitsen lige før aftalen, og fra min erfaring, skal jeg være parat til at re-designe inden for en meget kort tidsperiode, hvis nødvendigt.

Hvad kan du bedst lide ved dit arbejde?

Der er ret mange ting på den liste: at have en vis portion frihed og kontrol over min tid, at se folk forlade stedet med mere selvtillid, spændingen ved at forberede til hver session og møde mennesker med forskellige baggrunde. Det er en livsstil, ikke et arbejde!

Kan du fortælle os, om dine nuværende tatoveringsstudioer og hvem arbejder der sammen med dig?

For tiden arbejder jeg i to tatoveringsstudioer.

Mit hjemmestudio er i Tallinn, i Estland, Roosikrantsi Tattoo, som jeg deler med min langsigtede kollega Ann Keevallik og hendes elev Liisa Berezkin.

Det tyske studio, Tattoo Circle Passau, bringer verden sammen, da der er adskillige internationale og lokale tatovører såsom Georgi Kodzhabashev, Lazar Lazarov, Laszlo Pali, Matyas Halasz (Csiga), Tsoie, Dmitri "De Loop", Greg Zabaryllo, Marcella, Mateusz "Lisu" Lisiewicz osv. Vi har finpudset et behageligt, hjerteligt og stærkt team. Så meget talent samlet på et sted.

Hvordan er din perfekte arbejdsdag?

På en perfekt arbejdsdag er der et symbiotisk, harmonisk og fredfyldt samarbejde mellem kunden og tatovøren.

Tatoveringens design er spændende for kunden og for mig. De er veludhvilede, bringer en god stemning med sig, har spist og er ikke for sent på den!

Hvad er dit foretrukne emne at tatovere?

Jeg er altid begejstret for at bringe tegneserie-agtige improviserede figurer, dyr, gammeldags papirmasseillustrationer, okkult/heksedesign, musikere og mønstre på hud.

Hvilket tatoveringsudstyr anvender du?

I en længere tidsperiode var min foretrukne maskine Cheyenne Hawk Spirit, hvilket jeg stadig bruger en gang imellem.

For tiden bruger jeg FK Irons Flux og EXO som en yderligere udvikling af trådløse maskiner.

Farverne er fra World Famous Ink og nålmagasinsystemerne fra Cheyenne og KWADRON.

For stencil primer har jeg en længerevarende sponsor, Electrum. Generelt køber jeg alt mit udstyr gennem Killer Inks website.

Tilbage i 2009 skabte du et albumcover kunstværk for Viirastus, hvordan skete det, og vil du gerne lave mere kunst til musik?

Meget uventet og interessant overraskende spørgsmål!

Dette album er fortsat i rimelig undergrundsstatus og begrænset. Det begyndte alt sammen med, at jeg designede deres logo, så den naturlig fortsættelse var også at tegne demoillustrationer.

Igennem årene har jeg designet en håndfuld logoer og album kunstværk for forskellige bands. Jeg har altid været åben over for at arbejde med bands, og for tiden er der adskillige interessante design på tegnebrættet.

Hvilken slags musik kan du lide?

Metal har altid haft en særlig plads i mit liv, men gennem årene er det blandet sammen med elektronisk, jazz, punk-rock osv.

Jeg begrænser ikke mig selv til en stil; metal har haft en stor indflydelse, og har det stadig, men min egen udvikling og tankegang har bragt en masse indflydelse fra andre genrer.

Laver du nogen anden form for kunst og hvis ja, kan du fortælle os om det?

Ja, selvfølgelig. Jeg tegner en masse akademisk kunst og skitser. Jeg maler også.

Hvis tatoveringsværker inspirerer dig?

Jeg ønsker ikke at fremhæve nogen navne her, men der er mange talentfulde tatovører der inspirerer mig.

Mest af alt ser jeg på tatoveringen ud fra et teknisk synspunkt - sammensætningen og forbindelsen med kroppen. Helt ærligt, så kan selv en minimalistisk lille tatovering være spændende i dens rene udførelse, formidlende et stærkt budskab.

Jeg er imponeret over den sjældne gennemsigtighed nu om stunder, fra tatovører der uploader deres værker til de sociale medier, uden at forvandle det med filtre, i så vidt omfang at farverne er urealistiske lyse. Når man gør dette, kan det give falske indtryk til din mulige fremtidige kunde, at farverne er naturligt så blændende, hvilket ikke er sandt.

Har du nogen planer om at deltage på nogen tatoveringskonferencer/gæsteoptrædener i år?

Landshut Convention er på nuværende tidspunkt planlagt for juni måned, og jeg har planer om at gæsteoptræde i NYC/Chicago her til efteråret.

Har du vundet nogen priser, som du gerne vil prale af?

Jeg har vundet masser af priser i løbet af årene, men priserne i sig selv er blot materielle ting som ikke bringer nogen speciel tilfredsstillelse.

Det vigtigste aspekt er kunsten i sig selv, som du bringer på huden, denne kan du se på med stolthed årevis senere. For at uddybe dette; minderne om prisen falmer mere, end det kunstværk som jeg putter på huden, så blækket i sig selv er mere enestående i mine tanker.

Er der nogen tatoveringsstile som du gerne vil afprøve, men ikke har prøvet endnu?

Jeg vil gerne prøve broderi (patch-stil), psykedelisk og erotiske stile.

Er der nogen emner eller billeder du ikke har tatoveret endnu, men gerne vil?

Det er der helt sikkert, det er dog stadig forbundet til musik, f.eks. Placebo, Queen, noget punk-rock.

Hvad vil fremtiden bringe for Priit Salusoo?

For at sige det kort - flere kunstprojekter, maling, musikkomponering og rejseri.

Jeg nyder ikke at spekulere over fremtiden, da vi altid skal forvente det uventede.                      

Vi håber, at du har nydt dette interview med Priit Salusoo – husk at tjekke hans arbejde ud på Instagram!