Månedens sponsorerede kunstner - Ruben Langsted
Ruben Langsted er en norsk tatovør og medejer af Dropout Collective i København. Ruben skaber tatoveringskunst i sort og grå der er inspireret af klassisk kunst og arkitektur.
Rubens tatoveringer er blevet bedre, større og mere komplicerede med tiden siden begyndelsen af hans karriere og til at blive en verdenskendt tatoveringskunstner med fuld kunstnerisk kontrol over sit arbejde.
Vi spurgte ham om hans kunstneriske baggrund, hvordan han blev tatovør, og de seminarer, han afholder sammen med hans Dropout Collective kunstnerkollega Chris Henriksen!
Hvordan var dit liv, før du blev tatovør?
Før jeg blev tatovør, studerede jeg Digital Tegning og Visuel Kommunikation i Norge for at få min bachelorgrad. Så mødte jeg min kæreste og flyttede til Danmark for at bo sammen med hende! Da jeg kom hertil, arbejdede jeg i en børnehave som assistent og elskede det. Hvis jeg ikke var tatovør, ville jeg helt sikkert arbejde med undervisning.
Hvem inspirerede dig egentlig, da du begyndte at tatovere?
Børnehaven, jeg arbejdede i, lå ret tæt på et bordelkvarter i København, hvilket betød, at jeg så alle mulige slags mennesker hver dag på min vej til arbejde. Der var også massevis af tatoveringssteder i området, og det var første gang, jeg virkelig blev udsat for tatoveringer, da de var sjældne, der hvor jeg voksede op i Norge. Nu kunne jeg se tatoveringer overalt – også nogle gode ind imellem! Dette var omtrent samme tidspunkt, hvor de populære tatoverings- tv-shows begyndte at blive vist, og interessen for tatovering accelererede helt sikkert på det tidspunkt.
Hvordan vil du beskrive din kunstneriske stil for tatovering?
Min stil er baseret på sort og grå realisme, og mine temaer varierer fra naturlig til græsk/romersk og andre kulturer. De kunstværk, jeg udfører, er altid i store målestok og dækker ofte store mængder af kroppen. Alligevel virker mit kunstværk ikke for dramatisk eller vulgært – det er blødt og letlæseligt.
Hvor længe har du tatoveret?
Jeg startede min læretid omkring november 2012, så det er 10 år!
Kan du fortælle os om din arbejdsstation?
Jeg har prøvet en masse forskelligt udstyr, maskiner, nåle osv. for at ende med dem jeg bruger nu. Bishop Power Wand 5.0 Liner er min foretrukne maskine, og det er en rigtig kraftkarl. Den har en kraftig slagkraft og mættes meget hurtigt, men det er vigtigt at tage højde for spændingen, så man ikke overbelaster huden med kombinationen af en så kraftfuld maskine og bugpin-nålkonfigurationer.
Og når vi taler om mine nåle, så er de fra det fantastiske KWADRON-team. Jeg har en fast opsætning med 0,25/07 runde linere, 0,25/09 kurvede mags og 0,25/13 kurvet mag. 13 er min favorit, og jeg bruger den til det meste af mit arbejde på det seneste. Husk at tjekke de nye premium Sublime-magasiner, som er vanvittigt gode.
Jeg bruger også Hustle Butter til både tatoveringen og helingsprocessen. Jeg bruger den endda derhjemme til hverdagens behov - med små børn i hjemmet er der næsten altid en lille skramme, der trænger til lidt ekstra pleje!
Hvad er dit yndlingstema at tatovere?
Alt, hvor jeg kan gå i dybden og lære noget nyt! Det kan nogle gange være lidt ligesom at rejse i tiden, når jeg får mere at vide om historien bag referencerne.


Tager du udgangspunkt i et design eller fra den kropsdel, du arbejder på?
Jeg tager altid udgangspunkt i kroppens form. Den vigtigste del for mig er at se det område, som skal dækkes, og tale om visionen med min kunde, før vi overhovedet går i gang med et design. Vi kan blive enige om et tema, men jeg laver ikke noget design, før kunden ankommer.
Dette er for at forstå kundens grænser og skabe en langsigtet vision. Jeg ville ikke være i stand til at gøre dette med en korrespondance via e-mail, da det er en konklusion, som jeg når i min første samtale med kunder. For eksempel, hvis nogen har reserveret tid til et ærme, men de allerede ved, at der vil være et bryststykke eller rygstykke næste gang, så kan den bedste idé være at arbejde i et andet område end oprindeligt aftalt, afhængigt af de referencebilleder vi finder.
Har du nogensinde studeret oldtidskundskab eller arkitektur?
Jeg havde 6 år i skolen, hvor vi havde kunsthistorieundervisning, og arkitektur har altid inspireret mig. Jeg er heldig at bo i en fantastisk by med gamle bygninger. Generelt er der fantastisk mange referencer i mange europæiske byer. Når jeg rejser, stopper jeg for at se på hjørner og vinduer, og får med det samme en ide om, hvor på kroppen det ville passe ind!
Du laver nogle meget store værker, har du nogensinde lavet en hel krop?
Jeg tror godt, jeg kan sige, at næsten alle mine kunder gradvist får hele deres krop tatoveret. Det gør alle! I 2020 lavede jeg en fuld torso, ryg, front og begge ærmer på cirka 7 måneder på en meget dedikeret kunde. Jeg lavede også en 90 % bodysuit i de første par år af min karriere.
Hvor længe tatoverede du, før du følte dig tryg ved at insistere på fuldstændig kunstnerisk frihed?
Jeg følte mig godt tilpas ret hurtigt, men med tatovering, er det nogle gange sådan, at jo mere du ved, jo mindre ved du. Jeg føler mig stadig godt tilpas, men der er helt sikkert en bevidsthed i mine design, som jeg har arbejdet i årevis på fuldt ud at forstå. Efter at jeg begyndte på at tage lærlinge ind, blev jeg nødt til at forme min viden til noget mere konkret, hvilket er det tidspunkt, hvor jeg begyndte at forstå mig selv, og hvorfor jeg gør visse ting, på den måde som jeg gør. At forstå hvorfor jeg gør noget er noget grundlæggende for at udvikle min tankegang – det holder mig i gang og fra at blive for selvtilfreds. Derfor har undervisning altid været vigtigt for mig. Det giver mig så meget at diskutere med ligesindede, der er interesserede i at lære.
Hvordan er dine kunder typisk?
Mine kunder er for det meste mænd i alderen 25-40 år. Jeg synes, jeg forholder mig meget til mine kunder, eftersom familie og forretning er vigtigt. De er mere interesserede i selve kunsten end den gennemsnitlige person, og er på et sted i deres liv, hvor kvalitet er vigtigt. Mine kunder er ekstremt dedikerede og stoler på, at jeg gør mine ting. Jeg er evigt taknemmelig for hver eneste kunde, jeg har i min stol!


Har du nogensinde lavet en tatovering i samarbejde med andre?
Ja, det har jeg! Det mest spændende var et mindre samarbejde, jeg lavede med min kære kollega Ester Tarabal, hun lavede kronen på min kunde Alexandar, som fik en fuld torso af mig. Kronen skiller sig ud som den eneste farvedel af værket, og jeg er superglad for, hvordan den passer ind. Jeg nyder normalt ikke samarbejder så meget, udover det rent sociale selvfølgelig.
Hvem arbejder hos Dropout Collective sammen med dig?
Du kan se alle vores kunstnere på vores IG-side @dropout_collective eller på dropout.dk! Helt generelt synes jeg, at vi har et stærkt team med nogle af de mest dedikerede kunstnere i Danmark.
Er det stressende at drive dit eget studie og tatovere på samme tid?
Ja, helt bestemt. Det er en god følelse at have travlt, og det kan jeg ikke klage over. Heldigvis er de kunstnere, der arbejder på Dropout, fantastiske til at hjælpe med de daglige gøremål. Det er også meget nemmere at gøre dette sammen med Chris, som har de samme ambitioner og dedikation som jeg selv har.
Hvorfor er det et "kollektiv" frem for et studie?
Da vi første gang talte om at åbne et studie sammen, havde vi en fælles idé om at skabe et rum, hvor håbefulde kunstnere ville trives under de rette forhold. Alle vores kunstnere er selvstændige og ikke afhængige af butikken, udover at bidrage med deres viden og motivere hinanden til at skabe noget bedre hver eneste dag. Dette er også vigtigt, eftersom vi ikke har bestyrere eller receptionister til at gøre alt for os. Det er vigtigt, at alle bidrager. I bund og grund er Dropout Collective lavet af kunstnere for kunstnere.
Hvad er det længste nogen har rejst for at blive tatoveret af dig?
Jeg tror, at omkring 60 % af mine kunder er fra USA, derefter er de resterende fra Danmark eller det øvrige Europa. Jeg har haft kunder helt fra Hawaii og Australien. Ret vildt, og jeg bliver ydmyg hver gang nogen er så dedikeret. Det holder mig i gang, og får mig altid til lige at give den en ekstra skalle for at opnå bedre resultater.


Hvilke emner dækkede du, på det seminar du og Chris Henriksen afholdt i år?
Dette var første gang, jeg havde et indbyrdes forbundet seminar, hvilket betød, at vi gennemgik to vidt forskellige stilarter, tankegange og tilgange på samme tid. Det var et langt seminar, omkring 7 timer. Vi dækkede stort set alt fra at forstå vores baggrund til udførelse, at finde de rigtige referencer, overordnet design og kortlægningsteknikker samt meget mere. Jeg håber at tage seminarerne online næste år!
Eksperimenterer du nogensinde med farver?
Jeg arbejder på et World of Warcraft bensleeve i fuld farve, fordi det er en gammel kunde, jeg har kendt i rigtig lang tid. Jeg ser aldrig frem til at arbejde på det, men når vi rent faktisk laver tatoveringen, er det alligevel lidt sjovt!
Hvor vigtigt er det for en kunde at stole på deres tatoveringskunstner, og hvordan kan kunstnere være med til at opbygge den tillid?
Jeg mener, det er det vigtigste, uden tvivl. Hvis jeg ikke kan mærke, at jeg har kundernes tillid til, at jeg laver min stil eller ideer, vil jeg helst bare lade være med at tatovere dem. Det gør jeg helt klart på min reservationsformular online. Hvis folk ikke går med til dette, er det fair nok - de kan booke ind hos en anden, og alle er glade!
Har du nogle erfaringer, du gerne vil dele med lærlinge?
Se op! Rejs og forstå, at god viden ikke altid er så tilgængelig, som den ser ud til. Online seminarer og YouTube-videoer om "hvordan man bliver tatovør på 1 måned", eller "hvordan man tjener hurtige penge", er bare noget sludder, og det er efter min mening den forkerte måde at gribe tatovering an på. Tatovering handler om at få noget erfaring - fokuser på, hvor du er lige nu, og nyd den ujævne køretur.
For det andet skal du ikke fokusere for meget på de sociale medier. Dit fokus bør være på at forstå dine værktøjer, teknikkerne og være en god kunstner for kunderne i din stol. På den måde opbygger du hurtigt en solid og loyal kundekreds. Sammenlign dig selv med dig selv.
For det tredje, vær ydmyg. Drop dine høretelefoner og vær altid tilgængelig for dine kolleger og kunder. Tag tatovering seriøst, sæt pris på, at du er på vej til at lære det bedste arbejde i verden.
Hvor mange tatoveringer har du, og har du en favorit?
Sjovt nok har jeg kun traditionelle farvetatoveringer. Der er noget særligt ved old school-mentaliteten, som jeg virkelig forbinder mig med og gerne vil bringe ind i sort og gråt. Jeg fik lavet min torso og det meste af mine ben er færdigt, men jeg mangler stadig at udfylde et par tomme felter!


Hvordan er tatoveringsscenen i København?
Scenen her er ikke så god, som jeg ved, den kunne være. Der er tonsvis af talent og mange butikker med mange gode tatoveringskunstnere, men vi har brug for noget mere, såsom en konference med integritet. Håber der snart er nogen, der følger op på det.
Hvad er det bedste ved dit arbejde?
Mine kolleger, og den frihed, der følger med at være min egen chef. Der er bare så meget at sige om tatovering, jeg glæder mig ofte over, at jeg bliver betalt for at have det så sjovt! Der er også aspektet med selvopfyldelse og det faktum, at ingen kan forhindre dig i at blive bedre – andre end dig selv selvfølgelig. Det faktum, at alt er i mine egne hænder, er både styrkende og skræmmende på samme tid.
Hvad kan du godt lide at lave i din fritid?
Jeg bruger så meget tid sammen med min familie, som jeg kan. De er min motivation. Om aftenen kan jeg også godt lide at være lidt af en nørd og spille videospil – det har altid været en flugt for mig, ikke dermed sagt at mit liv er kvælende! I den varmere del af året arbejder min kone og jeg i haven, hvilket er noget, jeg nyder rigtig meget.
Er du på vej til nogle konferencer i 2023?
Jeg har ikke booket nogen konferencer endnu, men der er helt sikkert planer for USA i 2023!
Hvad er det næste for Ruben Langsted?
I år har været det år, hvor jeg har lært mest om at drive en butik. Der er bare så mange aspekter ved at arbejde med tatoveringskunstnere, kunder, lagerbeholdning og administration, som jeg nu synes går rimelig stabilt. Nu handler det om at gøre studiet så godt, som det kan blive. Jeg tror ikke nødvendigvis "store forandringer" er vejen frem, mit fundament er Dropout Collective og min familie; det er det, jeg skal sætte mit fokus på.


Vi håber, du har nydt vores lille snak med Ruben Langsted, der er baseret i København og er en ekspert i sort og grå - husk at følge hans arbejde på Instagram eller Facebook!
Du kan måske også lide
-
June 1, 2023
World Famous Limitless-rækken – Gods of Ink Tattoo Convention 2023
Vi brugte noget tid på Gods of Ink-tatoveringskonferencen i Frankfurt, hvor vi hang ud med vores venner og sponsorerede kunstnere på World Famous Limitless-rækken!Læs mere -
Maj 25, 2023
Sådan tatoveres sorte og grå portrætter med Jay Butler
Vi besøgte Jay Butler på Bloodlines Gallery for at lære alt om, hvordan han skaber sådanne utrolige sorte og grå realismetatoveringer!Læs mere -
Maj 2, 2023
Månedens sponsorerede kunstner - Void Vitriol
Han indarbejder sin besættelse af alt der er okkult og esoterisk og dette gør Void Vitriols tatoveringer meget teksturerede, hovedsageligt blackwork-værker, som nogle gange er fremhævet med rødt blæk.Læs mere
Seneste
-
January 1, 2025
Bedste tatoveringsmaskiner 2025
Vi har samlet de bedste tatoveringsmaskiner i 2025, der dækker førsteklasses, mellemklasse og budgetvenlige muligheder – så der er noget for enhver kunstner og ethvert budget.Læs mere -
June 1, 2023
World Famous Limitless-rækken – Gods of Ink Tattoo Convention 2023
Vi brugte noget tid på Gods of Ink-tatoveringskonferencen i Frankfurt, hvor vi hang ud med vores venner og sponsorerede kunstnere på World Famous Limitless-rækken!Læs mere -
Maj 25, 2023
Sådan tatoveres sorte og grå portrætter med Jay Butler
Vi besøgte Jay Butler på Bloodlines Gallery for at lære alt om, hvordan han skaber sådanne utrolige sorte og grå realismetatoveringer!Læs mere